logo
Niepubliczny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli

,

Dlaczego warto doskonalić się zawodowo? – czyli o tym dlaczego warto się uczyć w wieku dorosłym.

.

Korzyści i perspektywy

Doskonalenie zawodowe nauczycieli wiąże się z podjęciem kluczowej decyzji – będę się uczyć w wieku dorosłym, będę się uczyć systematycznie i nieustająco. Uczenie się w życiu dorosłym nie jest tylko opcją, ale koniecznością w dzisiejszym szybko zmieniającym się świecie. Współczesna rzeczywistość wymaga od nas ciągłego rozwoju i adaptacji do nowych technologii, metod pracy i zmieniających się warunków rynkowych. Doskonale wiedzą o tym nauczyciele, gdyż przychodzi im mierzyć się z głównymi odbiorcami dynamicznie zmieniającego się świata – dziećmi.

Rozwój Osobisty i Spełnienie

Uczenie się w dorosłym życiu daje szansę na rozwój osobisty, który prowadzi do większego spełnienia i satysfakcji z życia. Dorośli, którzy uczą się nowych umiejętności, odkrywają nowe pasje i zainteresowania, co może prowadzić do bardziej zrównoważonego i satysfakcjonującego życia. Jak mówi Malcolm Knowles, dorośli uczniowie są motywowani przez wewnętrzne czynniki, takie jak pragnienie samodoskonalenia i osiągnięcia osobistego sukcesu. Nauka nowych rzeczy, takich jak gra na instrumencie, nauka nowego języka czy udział w zajęciach z zakresu sztuki, może prowadzić do odkrywania talentów i pasji, które wcześniej były nieznane. To z kolei przekłada się na lepsze samopoczucie i wyższy poziom szczęścia. Osoby angażujące się w różnorodne aktywności edukacyjne często doświadczają poczucia celu i znaczenia w życiu, co jest kluczowe dla ogólnego dobrostanu.

Ponadto, rozwój osobisty poprzez naukę pomaga w budowaniu odporności psychicznej. Dzięki zdobywaniu nowych umiejętności i wiedzy, osoby dorosłe stają się bardziej elastyczne i zdolne do radzenia sobie z wyzwaniami i zmianami. Umiejętność adaptacji i podejmowania inicjatywy w obliczu nowych sytuacji zwiększa poczucie kontroli nad własnym życiem, co jest kluczowym elementem zdrowia psychicznego.

Adaptacja do zmian i innowacji

Uczenie się w dorosłym życiu pozwala na lepszą adaptację do zmian technologicznych i innowacji. Współczesny świat, w którym technologia rozwija się w zawrotnym tempie, wymaga od nas ciągłego aktualizowania swojej wiedzy. Niezależnie od branży, w której pracujemy, umiejętność szybkiego przyswajania nowych informacji i adaptacji do nowych narzędzi i technologii jest nieoceniona. E.L. Thorndike zauważył, że uczenie się poprzez praktykę i pozytywne wzmocnienia jest kluczowe, co można zastosować do nauki nowych technologii i procesów w miejscu pracy. Dorośli uczniowie, którzy uczą się obsługi nowych systemów, programów komputerowych czy innowacyjnych narzędzi, są w stanie szybciej adaptować się do zmian i lepiej radzić sobie w dynamicznym środowisku zawodowym. To nie tylko zwiększa ich efektywność, ale także daje poczucie pewności siebie w obliczu nowych wyzwań.

W świecie, w którym technologia zmienia się tak szybko, umiejętność adaptacji staje się kluczowym atutem. Pracownicy, którzy regularnie uczą się nowych technologii i trendów, są w stanie nie tylko utrzymać swoją wartość na rynku pracy, ale także stać się liderami w swoich dziedzinach. Przykłady takich innowacji to sztuczna inteligencja, ale także programy ułatwiające codzienną pracę jak chociażby canva.

Wzmocnienie relacji społecznych

Uczenie się w dorosłym życiu nie ogranicza się tylko do aspektów zawodowych. Może również wzmacniać nasze relacje społeczne. Kursy, szkolenia i warsztaty to doskonałe okazje do nawiązywania nowych znajomości i budowania sieci kontaktów zawodowych i osobistych. Działania te mogą prowadzić do tworzenia wspólnot uczących się, gdzie dorośli wspierają się nawzajem w procesie nauki i rozwoju. Nowe znajomości i relacje, które powstają w trakcie nauki, mogą prowadzić do wartościowych kontaktów, zarówno w życiu zawodowym, jak i osobistym. Wspólne cele edukacyjne i wymiana doświadczeń budują silne więzi, które mogą przetrwać wiele lat. Ponadto, uczestnictwo w grupach uczących się wspiera rozwój umiejętności interpersonalnych, takich jak komunikacja, współpraca i empatia, które są niezbędne zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym.

Interakcje społeczne, które towarzyszą procesowi nauki, mają również znaczący wpływ na zdrowie psychiczne. Tworzenie i utrzymywanie relacji z innymi ludźmi przyczynia się do poczucia przynależności i wsparcia społecznego. Badania wykazują, że osoby z silnymi więziami społecznymi są mniej narażone na depresję i lęki, a także mają lepsze samopoczucie ogólne. Wspólne uczenie się i dzielenie doświadczeń z innymi pomaga budować społeczności oparte na zaufaniu i współpracy, co jest szczególnie ważne w dzisiejszym zglobalizowanym świecie.

Wzrost pewności siebie i samooceny

Kontynuowanie nauki w dorosłym życiu może znacząco zwiększyć pewność siebie i samoocenę. Zdobywanie nowych umiejętności i wiedzy, a także osiąganie wyznaczonych celów edukacyjnych, przyczynia się do poczucia własnej wartości i kompetencji. Malcolm Knowles podkreślał, że dorośli uczniowie, którzy widzą konkretne korzyści płynące z nauki, są bardziej zaangażowani i zmotywowani. Sukcesy w nauce przekładają się na poczucie satysfakcji i dumy z własnych osiągnięć. To z kolei wpływa na ogólną samoocenę, co jest kluczowe dla zdrowia psychicznego i emocjonalnego. Osoby pewne siebie są bardziej skłonne do podejmowania nowych wyzwań, co prowadzi do dalszego rozwoju osobistego i zawodowego. Edukacja dorosłych, poprzez stawianie celów i ich osiąganie, pomaga budować pozytywny obraz siebie i wzmacnia poczucie własnej wartości.

Wzrost pewności siebie i samooceny wynikający z ciągłego uczenia się ma również pozytywny wpływ na relacje interpersonalne i ogólną jakość życia.

To z kolei ma szereg pozytywnych skutków. Osoby, które są pewne siebie, często mają lepsze relacje z innymi ludźmi. Pewność siebie przekłada się na bardziej otwartą i asertywną komunikację, co ułatwia budowanie zdrowych i satysfakcjonujących relacji. Takie osoby są bardziej skłonne do wyrażania swoich potrzeb i opinii, co prowadzi do większego zrozumienia i współpracy w relacjach osobistych i zawodowych.

Wzrost samooceny wynikający z ciągłego uczenia się poprawia ogólną jakość życia. Osoby, które wierzą w swoje umiejętności i są pewne siebie, mają większą motywację do podejmowania nowych wyzwań i osiągania swoich celów. To prowadzi do większej satysfakcji z życia, zarówno w kontekście zawodowym, jak i osobistym.

Pewność siebie pozwala dorosłym lepiej radzić sobie ze zmianami i wyzwaniami życiowymi. Osoby pewne swoich umiejętności są bardziej elastyczne i otwarte na nowe doświadczenia, co jest kluczowe w szybko zmieniającym się świecie. Dzięki temu mogą lepiej przystosowywać się do nowych sytuacji i skuteczniej zarządzać stresem.

Poprawa sytuacji zawodowej

Jednym z motywów uczenia się w dorosłym życiu jest poprawa sytuacji zawodowej. Nowe kwalifikacje i umiejętności mogą prowadzić do awansu i większej stabilności zawodowej, wiążą się także z poprawą wynagrodzenia (choć tu, w przypadku naszej grupy zawodowej jest jeszcze bardzo wiele do zrobienia. W szybko zmieniającym się rynku pracy, gdzie nowe technologie i innowacje stale wpływają na sposób, w jaki pracujemy, ciągłe kształcenie jest kluczowe. Badania pokazują, że osoby, które angażują się w uczenie się przez całe życie, mają większe szanse na adaptację do zmian i pozostanie konkurencyjnymi na rynku pracy. Kursy doszkalające, studia podyplomowe czy certyfikacje zawodowe to inwestycje, które obecnie są nieuniknione w każdej niemal branży.